„Innowacyjna metoda kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej z trudnościami z województwa dolnośląskiego.” |
Wpisany przez: Katarzyna Kuncewicz - Sośnicka |
Nasza placówka przystąpiła do wdrażania projektu relaizowanego ze środków Unii Europejskiej. Eksperymentalna metoda zakłada kształtowanie wśród naszej młodzież postaw, które umożliwią prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie a zwłaszcza podniosą ich umiejętności niezbędne do odnalezienia się na przyszłym rynku edukacyjno-zawodowym. Program ma charakter pilotażowy, służy przestestowaniu metody, na podstawie zebranych na tym etapie dośwadczeń zostanie opracowany kompletny podręcznik. Program powstał dzięki Wyższej Szkole Psychologii Społecznej we Wrocławiu, jego autorami są Zbigniew Piskorz, Joanna Piskorz oraz Tomasz Grzyb, którzy na podstawie wcześniejszych obserwacji opracowali zestaw konspektów do realizacji w placówkach typu MOS i MOW. Program składa się z III modułów. Pierwszy z nich dotyczy kompetencji społecznych takich jak współpraca i zaufanie. Drugi skupią się na samoocenie i poczuciu sprawstwa. Natomiast trzeci ukierunkowany jest na wypracowaniu u młodzieży kreatywności i pomysłowości. Każdy z tych modułów zawiera zestaw zadań, które pomagają młodzieży rozwijać powyższe kompetencje. Wychowankowie na własnej skórze dostrzegają plusy i minusy współpracy, uczą się zaufania do innych ludzi. Przenoszą swoje pomysły do realizacji w praktyce. Stają się dzięki tym ćwiczeniom bardziej pewni siebie i podwyższają swoją samoocenę. Uczą się przedsiębiorczości i dobrej organizacji. Zajęcia bogate są w ćwiczenia praktyczne, dzięki którym są atrakcyjniejsze i na długo pozostaną w pamięci naszych podopiecznych. Jeden z uczestników projektu Aleksander Baszowiecki tak opisuje doświadczenia zdobyte podczas spotkań: „Te zajęcia nauczyły mnie współpracy z innymi oraz pracy w grupie. Pokazały mi również czym jest rywalizacja. Nauczyłem się, że plusem rywalizacji jest satysfakcja z wygranej oraz możliwości wyciągnięcia wniosków z własnych błędów. Dowiedziałem się, że współpraca polega na zaufaniu swojej grupie podczas zadania oraz wymaga umiejętności rozwiązywania konfliktów. Zajęcia te pokazały mi jak radzić sobie w życiu zakładając swój własny biznes. Mogłem również poćwiczyć swoją koncentrację i skupienie” Podobnie o zaletach zajęć opowiada Robert Wycisk: „Nauczyłem się dzięki zajęciom współpracy, przekonałem się, iż więcej zdobędę współpracując niż rywalizując. Podobało mi się również to, że dużo się współnie bawilismy w zespołach i poznaliśmy swoje możliwości, których nigdy wcześnie nie mieliśmy okazji odkryć” Zajęcia realizowane są w stałej 13 osobowej grupie pod opieką Pani Katarzyny Kuncewicz-Sośnickiej i Aleksandry Wojtan. Więcej informacji na temat samego projektu dostępne na stronie www.postawyeduzaw.pl |