Byłem, opowiem...Szkolenie : "Nauczyciel badacz" |
Wpisany przez: Mariusz Kuźniarski |
W dniach 15-18.052013 wspólnie z pedagogiem szkolnym Panem Marcinem Ćwigoniem uczestniczyłem w szkoleniu pt."Nauczyciel badacz". Szkolenie było adresowane do nauczycieli, którzy chcą wykorzystać ewaluację w codziennej pracy z uczniami i do wspierania rozwoju szkoły. Program szkolenia uwzględniał następujące treści:
- refleksje nad własną filozofią pracy i szkoły, odniesienie do kreowania filozofii pedagogiki; refleksje nad ich konsekwencjami dla własnego warsztatu pracy i koncepcji pracy szkoły, proces uczenia się w szkole: analizy składowych elementów procesu uczenia się w szkole, diagnoza ucznia i metody pracy, diagnoza własnego stylu nauczania, projektowanie, realizacja i wykorzystanie ewaluacji w pracy nauczyciela, zespołów nauczycieli w pracy całej placówki, proste i skuteczne metody i techniki ewaluacji własnej pracy, wprowadzanie zmian w swojej pracy i na pozostałych poziomach ( zespoły nauczycieli, cała placówka), podejmowanie decyzji na podstawie danych, uczenie na podstawie zebranych danych.
Wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy: żółtych, zielonych, niebieskich. Każda grupa szkoliła się w wydzielonym miejscu.
Podczas czterech dni szkolenia odbyło się 13 sesji podczas, których poruszane były następujące tematy:
- Kim jesteśmy, co chcemy osiągnąć, jak będziemy pracować?
- Nieznośna lekkość idei. O umykaniu tego, co najważniejsze w szkolnej codzienności.
- Idee mają konsekwencje. O filozofii budowania szkoły.
- Krótka historia jednej lekcji. O tym, jak na lekcji wszystko się ze wszystkim łączy.
- Badania w działaniu, czyli o tym, jak badać to, co jest ważne i zależy od nas.
- Prosto dodo celu, czyli o tym, jak efektywnie zbierać informacje.
- Czy pedagogika jest w szkole potrzebna? O wartości i barierach innowacji w szkole.
- Jak patrzeć, żeby zobaczyć i zrozumieć? O tym jak nauczyciele w prosty sposób mogą się wzajemnie wspierać w rozwoju?
- Profil szkoły, czyli zaproszenie do dyskusji.
- Open space, czyli giełda ciekawych rozwiązań i laboratorium dobrych pomysłów.
- Analiza danych, czyli jak nie wpaść w pułapkę pochopnego wnioskowania.
- Jak wprowadzać zmianę w szkole?
Każda sesja składała się zarówno z części teoretycznej, jak też z warsztatów, podczas których mieliśmy okazję przećwiczyć poznaną wiedzę w praktyce. Szkolenie rozpoczynało się o godzinie 9.00, zaś kończyło się o godzinie 21( z przerwami na kawę, obiad i kolację). Szkoliliśmy się bardzo intensywnie, ale zajęcia były bardzo ciekawe i czas upływał bardzo szybko. Każdy dzień kończył się spotkaniem refleksyjnych przyjaciół, podczas którego wymienialiśmy uwagi między grupami na temat odbytych sesji.
Zajęcia uzupełniał komplet materiałów. Polecam strony na których można zdobyć wiele pożytecznych w naszej pracy materiałów:
Drugi etap szkolenia w październiku . Koleżanko! Kolego! Ewaluacja nie musi być trudna!!!
|