Ahmed Makki w ośrodku |
![]() |
![]() |
Wpisany przez: Ewa Haratyk |
Ahmed Makki, sympatyczny Syryjczyk, który na co dzień mieszka i pracuje w Turcji, rozpoczął swoją prezentację od przedstawienia stereotypowego obrazu Araba, kreowanego przez media. Podkreślił, iż w każdym kraju można znaleźć dobrych i złych ludzi. Makki wyjaśnił chłopcom na czym polega różnica pomiędzy światem muzułmańskim a światem arabskim, często mylnie pojmowanym jako jedno i to samo. Poprzez zdjęcia i ciekawostki zaprezentowane przez gościa, wychowankowie przekonali się jak bogata i różnorodna jest arabska historia i kultura, a których ślady można napotkać na co dzień. Chłopcy dowiedzieli się m.in. o wynalezieniu astrolabium (skomplikowanego przyrządu nawigacyjnego, który pełnił funkcję starożytnego GPS-u), cyfr arabskich, drewnianego modelu latającego, mydła, perfum i środków dezynfekujących używanych przez medyków (przy okazji chłopcy ze zdziwieniem odkryli fakt, że muzułmanie podporządkowani nakazom Koranu w ogóle nie piją alkoholu;). Makki opowiedział również o tym, że to arabskim uczonym zawdzięczamy pierwszą mapę świata, teorię o kulistości Ziemi, opis układu krwionośnego, elementy architektoniczne takie jak wieże czy ostre łuki (zastosowane m.in. w budownictwie sakralnym). Chłopcy z zainteresowaniem przyjęli fakt, iż muzułmanie modlą się 5 razy dziennie, a przed każdą modlitwą dokonują rytualnego obmycia oraz że nie wszystkie arabskie kobiety noszą długie szaty całkowicie zakrywające ich ciało (zgodnie z zasadami Koranu obowiązkowa jest chusta zakrywająca włosy i szyję, tzw. hidżab; długa szata kultywowana jest przez konserwatywne grupy arabskie). Nie bez entuzjazmu wychowankowie zareagowali na przedstawione smakołyki kuchni arabskiej (padły pytania o przeprowadzenie zajęć kulinarnych;). Na prośbę chłopców Ahmed Makki zapisał na kartkach ich imiona w języku arabskim oraz opowiedział o sobie w ojczystym języku, co wywołało ogólny entuzjazm. Spotkanie zakończyliśmy pamiątkowymi zdjęciami. |