Zespół Placówek
Resocjalizacyjno -
Socjoterapeutycznych
w Oławie
Ks. F. Kutrowskiego 31A
55-200 Oława
Tel/fax: 0-71 31 33 744
e-mail: zprs@mos.olawa.pl

WARSZTATY Z „INNOWACYJNEJ METODY KSZTAŁTOWANIA AKTYWNYCH POSTAW EDUKACYNO- ZAWODOWYCH MŁODZIEŻY GIMNAZALNEJ Z TRUDNOŚCIAMI Z WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO” Drukuj Email
Wpisany przez: Katarzyna Kuncewicz - Sośnicka   

warsztaty2014 thumbZespół Placówek Resocalizacyno- Socjoterapeutycznych w Oławie został zaproszony przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej we Wrocławiu do testowania innowacyjnej metody kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych wśród młodzieży z trudnościami. Program skupiał się na kształtowaniu kompetencji w trzech obszarach: samoocena i poczucie sprawstwa, gdzie nacisk kładziono na rozwój pewności siebie i poczucia własnej skuteczności, drugi obszar obejmował kompetencje społeczne w szczególności współpracę i zaufanie natomiast trzeci poświęcony był kreatywności z uwzględnieniem pomysłowość i myślenia wielokierunkowego.

 

 

Faza testowania została zakończona w zeszłym roku szkolnym, brała w niej udział grupa wychowanków ZPR-S w wieku gimnazjalnym. Zajęcia cieszył się zainteresowaniem uczestników i przyniosły spodziewane efekty wychowawcze. Prowadzące zajęcia w ramach metody Katarzyna Kuncewicz-Sośnicka i Aleksandra Wojtan chcąc podzielić się zdobytym doświadczeniem zorganizowały warsztaty dla kadry placówki, które poświęcone były zapoznaniu wychowawców i nauczycieli z praktycznym sposobem wykorzystania elementów omawianej metody w pracy edukacyjno-wychowawczej.

Podczas warsztatów, które odbyły się 31 marca 2014, zostały wykorzystane materiały zamieszczone przez autorów metody na portalu www.postawyeduzaw.pl. Materiały zostały udoskonalone po fazie testowania dzięki szczegółowej ewaluacji, dostosowano je do potrzeb odbiorców. Wykorzystując dostępność gotowych materiałów na portalu, uczestnicy warsztatów zostali zapoznani z podstawowymi celami metody, instrukcją jej stosowani, omówiono szczegółowo jej elementy składowe: podręcznik metodyczny, konspekty i materiały dydaktyczne. Prowadzące zaprosiły obecnych wychowawców i pracowników do wspólnej zabawy, podczas gry biznesowej Słodka spółka, mieli oni okazję doświadczyć na własnej skórze konsekwencji współpracy i rywalizacji.

Uczestnicy podjęli się również z pozoru niewykonalnego zadania, zrzucenia z wysokości 4 metrów jajek, które dzięki wspólnej pracy i pomysłowości zespołów dotarły na ziemię bez żadnego szwanku. Zaproponowane zabawy i ćwiczenia pochodziły z konspektów i materiałów dydaktycznych omawianej metody. Na warsztaty zaproszono również chłopców, uczestników zeszłorocznych zajęć, wychowankowie chętnie odpowiadali na pytania kadry, wspominali swoje najlepsze doświadczenia z wykonywanych ćwiczeń, brali udział w zadaniach wraz z kadrą, wspierając dorosłych zdobytą wiedzą. Zorganizowane warsztaty umożliwiły propagowanie wykorzystania innowacyjnej metody kształtowania aktywnych postaw edukacyjno-zawodowych młodzieży gimnazjalnej z trudnościami wśród pracowników ZPR-S.

Prowadzące opierając się na własnym doświadczeniu z realizacji zajęć w ramach tej metody, zwróciły uwagę na szczególnie wartościowe jej elementy, które w atrakcyjny sposób wzbogacają program wychowawczy placówki. Realizacja całości programu wydaje się niemożliwa ze względu na ograniczenia czasowe i wielość obowiązków spoczywających na kadrze. Natomiast wykorzystanie elementów psychoedukacyjnych nastawionych na rozwój kompetencji społecznych, poprawę sprawności procesów poznawczych czy podniesienie poczucia własnej wartości odbiorców na pewno wpłynie na zwiększenie skuteczności zakładanych oddziaływań wychowawczo-resocjalizacyjnych w placówce.

 

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie, zobacz politykę prywatności.

Akceptuję pliki cookie z tej strony