Byłam, widziałam, opowiem...Szkolenie dla kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy |
Wpisany przez: Małgorzata Mrozińska |
W KOWEZIU nad całością szkolenia czuwa nieoceniona Pani Lena Mazurek – nauczyciel konsultant. Osoba niezwykle ciepła i życzliwa. Cierpliwie odpowiadająca na nasze wszystkie wątpliwości i pytania i to niemal bezzwłocznie. Natomiast szkolenie stacjonarne prowadziła Pani Urszula Roman - Polonistka, logopeda, bibliotekoznawca, od 14 lat pracująca w ośrodku doskonalenia nauczycieli. Perfekcyjnie przygotowała wszystkich uczestników do egzaminu. Na szkoleniu poznałam wielu wspaniałych i mądrych nauczycieli z różnych części Polski, pracujących w różnych typach szkół. O takich nauczycielach dziś się mówi refleksyjni praktycy. Wspaniała atmosfera sprzyjała doskonaleniu i zdobywaniu nowych umiejętności. W pierwszej części szkolenia na platformie modle – uczestnicy byli oceniani po każdym tygodniu poprzez rozwiązywanie 3 zadaniowego quizu oraz poprzez zamieszczanie merytorycznych postów na stronie internetowej kursu. Na zakończenie szkolenia on – line kandydaci przystępowali do testu (20 pytań, 4 możliwe odpowiedzi do wyboru, z czego tylko jedna prawidłowa). Nauczycieli uzyskawszy minimum 12 punktów (każde zadanie było oceniane na 1 punkt) byli automatycznie zakwalifikowani do części stacjonarnej. Razem z 12 innych nauczycieli wybrałam termin zjazdu w ostatnim tygodniu maja w Warszawie. Szkolenie stacjonarne trwało 5 dni i ponownie kończyło się egzaminem . Tym razem test zawierał 30 pytań i aby uzyskać pozytywny wynik , należało prawidłowo odpowiedzieć na co najmniej 23 pytania. Warunki szkolenia dla kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy: Do komisji : 1. egzaminacyjnych (dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o awans zawodowy nauczyciela mianowanego). 2. kwalifikacyjnych ( dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy nauczyciela dyplomowanego). Z listy prowadzonej przez Ministra Edukacji Narodowej są powoływani eksperci. W pierwszej wymienionej komisji bierze udział dwóch ekspertów, a w drugiej trzech. Zgodnie z Ustawą z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U.2014.191) na listę ekspertów może być wpisana osoba, która: 1) posiada co najmniej wyższe wykształcenie magisterskie; 2) jest nauczycielem dyplomowanym; 3) przepracowała po uzyskaniu stopnia nauczyciela dyplomowanego co najmniej 3 lata i w tym czasie ukończyła z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów organizowane przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli, o której mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b ustawy o systemie oświaty, lub publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 5 ust. 3c ustawy o systemie oświaty; wymóg ukończenia szkolenia nie dotyczy osób, o których mowa w pkt 5 lit. a, posiadających stopień naukowy doktora lub stopień doktora sztuki; 4) posiada co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej; 5) spełnia jeden z następujących warunków: a) jest nauczycielem akademickim zatrudnionym w szkole wyższej, kształcącym nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, o których mowa w art. 1 ust. 1 KN,b) jest nauczycielem zatrudnionym w przedszkolu, szkole, placówce lub innej jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 1 KN,c) jest konsultantem współpracującym z Centrum Edukacji Artystycznej; 6) spełnia warunki, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 1-4 KN; 7) nie była karana karą dyscyplinarną; 8) uzyskała rekomendację, zawierającą opis dorobku zawodowego nauczyciela lub nauczyciela akademickiego, wydaną przez instytucję lub stowarzyszenie działające w systemie oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki lub na ich rzecz albo nauczycielski związek zawodowy. I właśnie w takim szkoleniu uczestniczyłam. W Polsce szkolenia prowadzą: KOWEZiU, ORE i CENSA. Ja uczestniczyłam w szkoleniu KOWEZIU i miało ono charakter blended – czyli składało się z części e-learningowej i stacjonarnej. Więcej informacji można uzyskać pod tym linkiem. Zakres szkolenia obejmował następujące zagadnienia: - prawo oświatowe, tym prawo pracy eksperta - etyczne aspekty pracy eksperta - rola eksperta - zespołowy charakter pracy eksperta - rozwój zawodowy nauczyciela - ocenianie dorobku zawodowego nauczyciela - psychologiczne aspekty oceniania - praktyczne zasady pracy komisji (egzamin i rozmowa) - psychologiczne aspekty egzaminu i rozmowy kwalifikacyjnej - warsztat pracy eksperta |