Zajęcia z języka angielskiego w ZPR-S |
Wpisany przez: Ewa Haratyk |
To, że warto uczyć się języków obcych, jest ogólnie powtarzaną prawdą, ale przekonać do nauki naszych wychowanków nie zawsze jest łatwo. Chłopcy uczęszczają na lekcje angielskiego trzy razy w tygodniu- starają się poznać nie tylko słownictwo i gramatykę, ale również czytają teksty i słuchają dialogów, uczą się prostych zwrotów, oglądają filmy edukacyjne oraz zapoznają się z kulturą krajów anglojęzycznych. Chłopcy przybywający do naszej placówki prezentują zróżnicowany poziom znajomości języka obcego. W większości przypadków potrzebna jest im nauka od podstaw, ale zdarzają się również wychowankowie przejawiający zdolności językowe. Tak jak większość nastolatków, chłopcy swoją wiedzę i umiejętności językowe czerpią przede wszystkim z Internetu i gier komputerowych, filmów oraz muzyki. Ta ostatnia ma dla niektórych wychowanków szczególne znaczenie, gdyż jest sposobem na wyrażenie siebie i swoich wartości.
Chętni tłumaczą teksty piosenek i dzielą się znajomością zasłyszanych zwrotów. W miarę możliwości, tematy omawiane na lekcjach są zatem splatane z zainteresowaniami chłopców, by pokazać im, że nauka języka nie jest jedynie obowiązkiem szkolnym i nie kończy się wraz z przystąpieniem do egzaminu gimnazjalnego. Dwa razy w tygodniu nasi wychowankowie mają także możliwość uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych z języka angielskiego. Wrzesień i październik to miesiące, w których nauczyciel głównie koncentruje się na pracy z nowoprzybyłymi wychowankami, stara się ich poznać i pomóc im nadrobić braki edukacyjne, by mogli bez problemu kontynuować naukę języka na lekcjach w szkole. Tematyka i charakter zajęć w kolejnych miesiącach jest dostosowana do potrzeb wychowanków. Zazwyczaj jedna godzina poświęcona jest chłopcom, którzy nie radzą sobie z przyswojeniem wiadomości na lekcjach i proszą o utrwalenie materiału z pomocą nauczyciela. Druga godzina zarezerwowana jest dla wychowanków, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności językowe i pogłębić wiedzę z zakresu kultury krajów anglojęzycznych. W listopadzie po raz pierwszy jeden z naszych wychowanków wziął udział w „zDolnym Ślązaku” z języka angielskiego na etapie szkolnym. Jest to mały krok na przód, który chcemy kontynuować. W tym samym miesiącu, również po raz pierwszy w naszej placówce, klasa I MOS obchodziła Święto Dziękczynienia. Chłopcy obejrzeli film edukacyjny, wspólnie tłumaczyli i interpretowali zawarte w nim informacje, a następnie wykazali się zdobytą wiedzą w quizie i rozwiązywali łamigłówki. Rywalizację zakończyło wspólne wykonywanie plakatów, które nie tylko odzwierciedliły idee amerykańskiego święta, ale przedstawiły również rzeczy i wartości, za które wdzięczni są sami wychowankowie. W grudniu powtórną wizytę złożył nam Ahmed Makki. Ubiegłoroczne spotkanie z wychowankami wywarło na naszym gościu zza granicy tak dobre wrażenie, że postanowił wrócić i raz jeszcze opowiedzieć o swojej kulturze. Tym razem więcej czasu poświęcił na naukę alfabetu arabskiego i chętnie rozmawiał z chłopcami na temat różnic kulturowych między światem arabskim a Europą. Wychowankowie z zaciekawieniem pytali o jego pobyt w Polsce i w Turcji, próbowali swoich sił w posługiwaniu się angielskim. Była to doskonała okazja do wykorzystania umiejętności w praktyce, która uzmysłowiła chłopcom potrzebę nauki języka. Aktualnie wszyscy wychowankowie zakończyli I semestr z pozytywnymi ocenami z języka angielskiego. W drugiej połowie roku szkolnego czekają nas m.in. przygotowania do kwietniowego egzaminu gimnazjalnego. Chcemy także kontynuować pracę nad wystrojem sali językowej, w której wiszą plakaty własnoręcznie wykonane przez uczniów oraz szukać możliwości rozwijania swoich zainteresowań w ramach przedmiotu, zarówno na lekcjach, jak i na zajęciach dodatkowych. |