Brawo My! |
Wpisany przez: Marcin Ćwigoń |
W bieżącym roku szkolnym, nasza placówka postanowiła zawalczyć o certyfikat Bezpiecznej Szkoły! Zgłosiliśmy się do IV Ogólnopolskiego Konkursu „Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń 2015/2016, organizowanego przez Fundację Państwo Obywatelskie oraz Komitet Honorowy. Hasłem przewodnim działań konkursowych było: PRAWO, PRZYJAŹŃ, TOLERANCJA a podejmowane w ramach konkursu działania obejmowały okres od 15.09.2015r. do 15.04.2016r. Koordynatorami realizacji konkursu w naszej placówce byli: pedagog Marcin Ćwigoń i wychowawca Karolina Bahajewska. Nie udałoby się jednak osiągnąć tego celu gdyby nie pomoc, wsparcie i zaangażowanie większości naszych współpracowników, którzy dzielnie walczyli razem z nami podejmując do realizacji nowe zadania. Dlatego z tego miejsca serdecznie WAM dziękujemy!
Wszystkie zadania skrupulatnie realizowaliśmy i dokumentowaliśmy, dzieląc się naszymi wrażeniami i wnioskami na naszej stronie internetowej. Gościliśmy i uczestniczyliśmy w spotkaniach z przedstawicielami różnych instytucji, którzy okazali fajnymi i ciekawymi ludźmi. A teraz zmęczeni ale dumni z osiągnięć pragniemy poinformować, że otrzymaliśmy dyplom bezpieczeństwa z maksymalną ilością punktów tj. 100! Cel konkursu Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Równocześnie konkurs ma służyć podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów. Szkoły przystępujące do konkursu przyjmą na siebie zadania, których wykonanie będzie oceniane przez jury punktowo, w skali od „1″ do „10″. Warunkiem do otrzymania tytułu i dyplomu Bezpieczna Szkoła jest uzyskanie co najmniej 80 % punktów z 11 zadań. W skład jury wchodzi po 2 przedstawicieli organizatorów konkursu. Zadania konkursu 1. Przeprowadzenie, we wszystkich klasach szkoły, debaty uczniowskiej nt. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z testem sprawdzającym dla uczniów wg układu opracowanego przez szkołę. Ocena jury na podstawie testów, po 3 z każdej klasy, przesłanych do jury. 2. Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko- rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości). Zasady konkursu, z dostosowaniem do grup wiekowych, opracowują szkoły uczestniczące w konkursie. Ocena na podstawie 10 najciekawszych prac wg wyboru szkoły, przesłanych przez szkoły do jury konkursu. 3. Przeprowadzenie spotkań uczniów z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, organizacji społecznych etc. nt.Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna itp. Ocena na podstawie opisu wykonanych przedsięwzięć, sporządzonego przez szkołę i przesłanego do jury. 4. Przeprowadzenie pogadanek we wszystkich klasach na temat: Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne. Zalecane podjęcie tematu relacji „chłopcy-dziewczęta” – język, kultura osobista etc. „Czy uczniowie klną i dlaczego…” Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury. 5. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę. 6. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów nt. Kibole, blokersi, grupy podwórkowe – co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”. Wskazany udział specjalisty ds. prewencji z Policji, pedagoga-specjalisty z zakresu resocjalizacji. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę. 7. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność. Ocena na podstawie informacji przesłanej do jury przez szkołę. 8. Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa”; gdzie szukać pomocy. Wskazany udział przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej i pomocy rodzinie, zawodowych kuratorów sądowych. 9. Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia… Prezentacja może obejmować podstawowe reguły prawa cywilnego i karnego – w konwencji odpowiedniej dla grup wiekowych, a także tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne. 10. Wykonanie dowolnego zadania wg tematyki wybranej przez uczestniczącą w konkursie szkołę, dotyczącej kwestii bezpiecznej szkoły lub bezpieczeństwa uczniów. 11. Zgłoszenie swoich przedstawicieli (nauczycieli, pedagogów, psychologów) do udziału w seminarium Bezpieczna Szkoła 2015/2016, które w okresie od 15 września do 15 grudnia 2015 r. przeprowadzi w formule e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie. |