Zajęcia z informatyki dotyczące cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci oraz nabywania umiejetności posługiwania się narzędziami TIK |
Wpisany przez: Tomasz Pustelnik |
W ramach projektu pn. „Nowoczesna edukacja” w ZPR-S zostały przeprowadzone dla dwóch grup składających się z sześciu uczniów zajęcia z informatyki dotyczące cyberprzemocy i bezpieczeństwa w sieci oraz nabywania umiejetności posługiwania się narzędziami TIK. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na zjawisko cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ich na specyfikę problemu, związaną przede wszystkim z możliwymi konsekwencjami tego typu działań, zarówno dla ich ofiar, jak i sprawców. Jednym z efektów przeprowadzonych zajęć, było wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.
Tematyka zajęć: 1.Wprowadzenie do tematyki zajęć: 2.Zagrożenia społeczne i fizyczne związane z użytkowaniem komputera I Internetu: - pokazanie uczestnikom, w jaki sposób mogą zadbać o swoje zdrowie podczas korzystania z urządzeń cyfrowych, - zbudowanie świadomości wagi przestrzegania zasad bezpiecznego dla zdrowego korzystania z urządzeń cyfrowych. 3.Ochrona przed szkodliwym oprogramowaniem: - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że nieprzemyślane klikanie na wyskakujące okna i linki może doprowadzić do popsucia komputera, - wyćwiczenie podstawowych strategii reagowania na potencjalne ryzykowne sytuacje w Internecie. 4.Kontakt i relacje z innymi użytkownikami Internetu - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że niektóre osoby, z którymi będą mięć kontakt w Internecie mogą nie być im źyczliwe i mieć złe intencje, - poznanie i przećwiczenie optymalnych sposobów reagowania w różnych sytuacjach związanych z zagrożeniami płynącymi z kontaktu z obcymi osobami. 5.Dbanie o własny wizerunek w sieci: - od działań uczestników w Internecie zależy to, jak będą postrzegani w przwdziwym świecie, - świadomość, że uczniowie mogą i powinni świadomie decydować, kto ma być odbiorcą publikowanych przez nich w Internecie informacji. 6.Wiarygodność informacji w Internecie - wykształcenie u uczestników świadomości, że nie można ufać wszystkim treściom zawartym w Internecie oraz poznanie czterech najważniejszych kryteriów, którymi należy kierować się, oceniając wiarygodność treść znalezionych w sieci, - uczestnik po zajęciach będzie miał potrzebę weryfikacji faktów, oddzielania ich od opinii, a także umiał ocenić wiarygodność strony internetowej. 7.Prawa autorskie: - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, czym są prawa autorskie - wyposażenie ich w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem koszystania z materiałów znalezionych w Internecie. 8.Cyberprzemoc: - zrozumienie przez uczestników, że agresja rówieśnicza w Internecie jest tak samo bolesna, jak ta w przwdziwym świecie, - uświadomienie sobie przez uczestników, jakie są sposoby radzenia sobie z agresja kolegów i koleżanek. 9.Bezpieczeństwo finansów: - poznanie przez uczniów najważniejszych zasad korzystania z Internetu w sposób bezpieczny dla ich finansów. 10.Przejawy sekstingu i cyberprzemocy – jak reagować - zbudowanie w uczestnikach świadomości tego, że seksting może być dużym zagrożeniem dla ich prywatności i może mieć daleko idące konsekwencje, - zrozumienie przez uczestników, czym jest prywatność i jakie ryzyka są związane ze zbytnim rozmywaniem ich granic. 11.Posługiwanie się narzędziami TIK: - Tworzenie prezentacji multimedialnych, tworzenie złożonych dokumentów tekstowych. 12.Podsumowanie zajęć. |